Nelissen Steenfabrieken viert 100ste verjaardag met nationale solidariteitsactie

Nelissen Steenfabrieken viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. Normaal vier je zo’n eeuwfeest met rijkelijke buffetten, bruisende champagne en gasten uit heel de wereld. Dat was ook het oorspronkelijke plan … Maar gezien de omstandigheden gooit het familiebedrijf het roer om: Nelissen gaat verschillende maatschappelijk geëngageerde organisaties – gespreid over het hele land – bedanken voor hun inzet tijdens de coronacrisis.

Nelissen Steenfabrieken ruilt het feestgedruis dus in voor een grootschalige solidariteitsactie, zo legt Roberta Melis (Marketing & Communication Manager) uit: “Vanaf begin september doorkruist ons team het hele land, onder de noemer ‘Wij dragen ons steentje bij’. We zullen in meerdere provincies halt houden bij organisaties die onze samenleving tijdens de coronacrisis mee recht hebben gehouden. Met een verrassing tonen we onze waardering voor de manier waarop hun medewerkers de wereld mooier maken.”

Zorgvuldig gekozen organisaties

De keuze van de goede doelen verliep weldoordacht: “Onze gevelstenen zijn verwerkt in heel wat woningen. Maar niet iedereen heeft het geluk een dak boven het hoofd te hebben. Daarom bezoeken we enerzijds enkele organisaties die daklozen ondersteunen, en op die manier armoede helpen bestrijden.”

Anderzijds wil Nelissen Steenfabrieken de medewerkers van zorginstellingen een hart onder de riem steken. “Dat kunnen ziekenhuizen zijn die overspoeld werden met coronapatiënten. Maar evengoed woonzorgcentra waar het virus een enorme impact had op de gezondheid van de inwoners. Of organisaties zoals Covida, die kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking in de Limburgse regio ondersteunen

Klein maar fijn

De solidariteitsactie ‘Wij dragen ons steentje bij’ past in een breder programma, waarbij Nelissen Steenfabrieken zoveel mogelijk mensen op een kleinschalige manier in de feestvreugde laat delen.

“Een massaal megafeest is dit jaar niet aan de orde. Maar door meerdere, laagdrempelige acties op het getouw te zetten, blijft onze 100ste verjaardag toch niet onopgemerkt. Zo zetten we aan het eind van de zomer een cocktailwedstrijd op poten, waarbij architecten een ginpakket en cocktailworkshop kunnen winnen. En op 8 oktober maken we 6 uur radio, onder de vlag Brick FM. Op die manier betrekken we toch zoveel mogelijk mensen bij ons eeuwfeest.”