Zwarte bakstenen doen mijnverleden herleven op LABIOMISTA

Kunst, wetenschap en natuur vloeien harmonieus samen op de oude mijnsite van Zwartberg. Na de sluiting van de mijn – en later de zoo – gaf de wereldberoemde kunstenaar Koen Vanmechelen deze site een nieuw leven. Voor het ontwerp van zijn nieuwe studio koos Vanmechelen voor de gerenommeerde Zwitsers-Italiaanse architect Mario Botta. Die liet zich assisteren door Rob Gijsenberg, van Buro B uit Genk. Het trio dacht twee opvallende gebouwen uit: The Ark (onthaalbalie) en The Battery (atelier met twee glazen arendskooien). Daarvoor ontwikkelde Nelissen een unieke, zwarte baksteen met een historische en symbolische waarde.

“Het klikte wonderbaarlijk met Botta”, beklemtoont Koen Vanmechelen. “We verstonden elkaar meteen”, bevestigt de toparchitect. “Koen is een man van mijn generatie. Ik bewonder zijn artistieke interpretatie van actuele uitdagingen zoals de opwarming van de aarde, de biodiversiteit en het voortbestaan van de mens.”

Nelissen 100 jaar

Juiste sleutel tot succes

Met een grote sleutelbos gingen de drie naar de vroegere directeurswoning voor een eerste bezoek, herinnert Vanmechelen zich: “Ik vond niet meteen de juiste sleutel. Mario vroeg of hij eens mocht proberen en beloofde een ontwerp als het hem meteen zou lukken. Bij zijn eerste sleutel ging de deur ook effectief open. Een magisch moment waarop hij meteen ‘Ce project est pour moi!’ uitriep.”

Co-creatie op zijn best

Een tijdje later ging Vanmechelen samen met Rob Gijsenberg naar Botta’s atelier. Rob herinnert zich dat moment nog levendig: “Het was een clash van twee geesten, van een architect en een kunstenaar. Dat leidde tot een constante dialoog over de confrontatie tussen natuur en cultuur. Dat creatieve proces deed dadelijk een eerste reeks schetsen ontspruiten.”

Nelissen 100 jaar

“ Italiaanse flair en een Zwitserse precisie komen samen in LABIOMISTA ”

Het zwarte goud

Voor Vanmechelen en Botta was het meteen duidelijk dat ze een nieuwe, zwarte steen nodig hadden voor The Ark en The Battery. “Zwart refereert aan de kleur van de grond in Genk, c’est un morceau du sous-sol”, verklaart Botta de keuze. Daarop bouwt Vanmechelen verder: “De esthetische steen maakt het mijnverleden terug zichtbaar. Tegelijk geeft hij het onthaalgebouw en de studio een grootse uitstraling en historische grandeur.” Om dat effect te realiseren, ontwikkelde Nelissen een unieke steen voor het project. Die is geïnspireerd op de steen die Rob Gijsenberg voor zijn eigen woning koos: een zwarte baksteen met een blauwe schijn, die voorkomt dat de gevel er monotoon uitziet.

Nelissen 100 jaar

Levendige architectuur

Voor het Botta-gebouw en een kantoorcomplex in Genk werkten Gijsenberg en Botta al eerder samen: “Mario Botta is een inspiratiebron, omdat hij Italiaanse flair combineert met Zwitserse precisie. De samenhang van kunst en architectuur zorgt ervoor dat The Battery meer is dan een black box. Het is een moderne tempel met ruimte voor kunst. Het geheel ademt eenvoud en symmetrie. Maar de details – zoals de nissen voor Koens kunstwerken – overstijgen het seriewerk en zorgen voor aantrekking. Zo is LABIOMISTA een subtiel samengaan van al onze ideeën.”