De vijfde generatie kijkt in de glazen bol

Wist je dat er nog in amper 4% van alle Belgische familiebedrijven telgen van de vierde generatie betrokken zijn? Nelissen Steenfabrieken behoort dus tot een klein kransje: want sinds 2014 stippelen de drie neven Carlos Jorissen, Burt Nelissen en Joeri Gevers er de koers uit.

De vijfde generatie stoomt zich intussen in stilte klaar. Elk familielid doet aanvankelijk ervaring op in de vorm van een stage of vakantiewerk, en is vanaf 18 jaar actief als lid van het familieforum. De youngsters zijn doordrongen van het bedrijfsverhaal. Hun gedeelde ambitie? Het familiebedrijf verder uitbouwen op basis van de waarden van Nelissen: co-creatie, innovatie en duurzaamheid.

 

Wat brengt de toekomst? Wij keken in de glazen bol met Karolien (21), Kristof (25), Jeroen (25) en Gert- Jan (28) Jorissen, de eerste jongeren uit de vijfde generatie die een rol spelen binnen het bedrijf.

“DE BOL.COM VAN DE BAKSTEENINDUSTRIE”

Er staan Nelissen grote uitdagingen te wachten, vindt industrieel ingenieur Kristof: “Het bedrijf moet blijven innoveren en inzetten op de duurzaamheid en vergroening van energie. Misschien kan Nelissen uitgroeien tot de bol.com van de baksteenindustrie? Stel je voor dat toekomstige bouwers vanuit hun luie zetel bakstenen kunnen bestellen, om zo hun droomhuis samen te stellen … 100 jaar lang toonde Nelissen lef en durf. We moeten ook in de toekomst blijven investeren in nieuwe technieken en producten.”

–   Kristof Jorissen

“RONDWANDELEN MET EEN VIRTUELE BRIL”

Gert-Jan (afgestudeerd in de richting International Business, met een specialisatie in Digital Business) filosofeert over een nieuwe functie in het bedrijf: “Waarom niet de dagelijkse leiding toevertrouwen aan een algemeen manager die
van buiten het bedrijf komt? One in command!” Op digitaal vlak heeft Nelissen Steenfabrieken de voorbije jaren al grote stappen vooruit gezet. Maar er kan nog een tandje worden bijgestoken: “Geef bouwers een VR-bril waarmee ze rond hun toekomstige woning kunnen wandelen. Zo zien ze dadelijk of de gekozen bakstenen passen in het geheel.”

–   Gert-Jan Jorissen

“HULP IN HET VOLLEDIGE BOUWPROCES”

Jeroen Jorissen, die net als Gert-Jan de studies International Business volgde, ziet in de toekomst nog een andere uitdaging: “Bakstenen produceren moet sowieso de core business van Nelissen blijven. Maar bij bouwen komt meer kijken dan de keuze en de vorm van gevelstenen. We moeten verder kijken dan de traditionele baksteen! Zo maken we het verschil. Daarnaast moeten we vooral behouden wat goed is. De creativiteit, het aantrekken van de juiste mensen, de persoonlijke en familiale omgang met de medewerkers en de inzet voor goede doelen: daar staat Nelissen voor.” 

–   Jeroen Jorissen

“IEDEREEN OP GELIJKE VOET”

De vijfde generatie vindt dat de tijd nog niet rijp is om in het familiebedrijf te stappen, zo stelt de ambitieuze Karolien Jorissen (die al stage liep bij Nelissen en in de richting marketing afgestudeerd is aan de universiteit van Maastricht): “Er worden geen jobs speciaal voor familieleden gemaakt. Familie wordt niet voorgetrokken. Als een vacature opengesteld wordt, solliciteert iedereen op gelijke voet. Voor het zover is, stippelen we ons eigen pad uit. Want onze familie heeft een duidelijke stelregel: doe eerst elders ervaring op. In tussentijd gaan we via het familieforum in gesprek met de vierde generatie. We stellen vragen, delen ideeën en laten onze stem horen. Op die manier blijven we op de hoogte van het reilen en zeilen binnen het bedrijf.”

–   Karolien Jorissen