Elke dag bouwbeurs in het hoofdkwartier in Lanaken

Nelissen Steenfabrieken is een sterk baksteenmerk met een groeiende verkoop in binnen- en buitenland. De uitgekiende marketing stimuleert het succes in een internationaal netwerk. Maar de basis blijft uiteraard de intrinsieke karaktertrekken van de bakstenen: de kwaliteit, de verschillende formaten en vooral de vele kleuren. Carlos Jorissen (58) is één van de drie Managing Directors bij Nelissen Steenfabrieken: “In onze verkoopstrategie combineren we commerciële inspanningen met gerichte marketing en warme public relations.”

Natuurlijk is de betaalbaarheid van een steen belangrijk. Maar daarnaast speelt ook de menselijke factor een rol. “Om onze naamsbekendheid op te bouwen en ons netwerk uit te breiden, trokken we jarenlang naar beurzen”, zo blikt Carlos Jorissen terug. “Soms tot wel 14 beurzen per jaar. En daarbij stond Batibouw – de moeder van alle bouwbeurzen – met stip genoteerd in onze agenda. Op deze jaarlijkse hoogmis bouwden metsers een stand op met verschillende Nelissen-bakstenen. En in onze eigen bar creëerden we een huiselijke en familiale sfeer. Ideaal om mensen te ontvangen en samenwerkingen af te sluiten.”

Nelissen 100 jaar

Zwevende stenen

“Op die beursstanden zijn we blijven innoveren om onze bakstenen op een originele manier te presenteren”, vertelt Carlos. “Zo stalen we ooit de show met een stand met zwevende stenen. Het waren echte stenen, maar ze leken te vliegen. Daarmee grepen we de aandacht van kandidaat-kopers, maar ook van de media. Een cameraploeg van de VRT kwam onze zwevende stenen filmen en bracht het item tijdens het journaal. Dat was nog nooit eerder gebeurd.”

“ Onze beursstand met zwevende stenen haalde ooit het VRT-journaal "

Digitale revolutie

Carlos ziet een omslagpunt bij de opkomst van digitale media: “Hoe populairder de social media werden, hoe sneller het bezoekersaantal van de beurzen terugliep. Moderne klanten zoeken hun informatie en de bijhorende beelden op de website. Waar we vroeger met vijftien collega’s naar een beurs gingen, bouwden we die inspanningen stelselmatig af.”

Nelissen 100 jaar

Multisensorieel ontdekken

“Uiteindelijk zijn we helemaal gestopt met de beurzen, zelfs met Batibouw”, vervolgt Carlos. “In plaats daarvan bouwden we een eigen ‘Brixperience room’ in ons nieuwe hoofdkantoor. In die interactieve showroom zorgen we ervoor dat klanten de stenen in de beste omstandigheden ontdekken. Ze kunnen die fysiek vastpakken of er digitaal mee spelen. Hun gedroomde mix van bakstenen is in enkele muisklikken klaar. Via 10 modelwoningen kan je vervolgens een realistisch beeld op groot scherm projecteren. Met een QR-code kunnen klanten dat voorbeeld in hun Nelissen-app downloaden om het later te herbekijken op hun smartphone.”

Mee op de golf van verandering

Een behoorlijk futuristisch gebeuren dus. Maar Carlos kijkt altijd vooruit: “Nelissen blijft digitale stappen zetten. Binnenkort kunnen klanten hun baksteenkeuze op de bouwplannen van hun architect inladen. Met een virtuele bril lopen ze dan rond in hun droomhuis. Maar ook het contact met bouwhandelaars, architecten en bouwpromotoren is aan verandering onderhevig. Vroeger ging ik met stalen de boer op. En vandaag komen zij naar onze showroom. Voor de buurlanden hebben we vaste vertegenwoordigers en exportmanagers in dienst die het persoonlijke contact met bouwhandelaars en importeurs onderhouden.”

Nelissen 100 jaar