Al 100 jaar één grote en warme familie

Hoe je een familiezaak overeind houdt en zelfs verder doet groeien? Joeri Gevers, sinds 2014 één van de drie zaakvoerders van de vierde generatie, spreekt over ‘het cement’ binnen de familie en bij de 180 medewerkers die vandaag aan de slag zijn bij Nelissen: “Alles hangt aan elkaar: van de administratie, via de productie, de verkoop en het prijzenbeleid tot het IT-gebeuren.”

De drie zaakvoerders van Nelissen hebben een sterke band met elkaar, ze runnen het bedrijf als één familie. En zoals het goede huisvaders betaamt, staan ze met beide voeten in de praktijk: “Voor ons geen ivoren toren, dankjewel. Het Nelissen-hoofdkantoor is letterlijk en figuurlijk een glazen huis: de deur staat altijd open voor onze medewerkers. Die vlakke structuur, zonder zogenaamde ‘bazen’, zorgt voor een sterk teamgevoel. Van iedereen – van de poetsvrouw en de managers tot de arbeiders en de zaakvoerders – staat er een foto met functiebeschrijving op het digitale scherm aan de muur van ons hoofdkantoor. Daarmee onderstrepen we dat elk radertje belangrijk is.”

Gezichten in plaats van nummers

Die verbondenheid tussen de directie en de medewerkers gaat nog veel verder dan het digitale scherm: “Voor de weekends naar Rome, Parijs en Londen nodigden we ook de partners van de medewerkers uit. Tijdens de trips heerst er altijd een ongedwongen sfeer. Ideaal om elkaar beter te leren kennen en nieuwe vriendschappen te smeden. Ook lang na terugkomst voel je de impact daarvan. Want hoewel we hiermee alleen onze waardering voor het team willen uitdrukken, bleken ook de productiecijfers te stijgen na elke uitstap.”

“ Een hart voor onze medewerkers, ze zijn geen nummer ”

Je goed voelen is zó belangrijk

Het welzijn van de Nelissen-medewerkers blijft voor Joeri Gevers een belangrijke doelstelling: “We investeren sterk in de optimale werksfeer. En dat loont. Want we hebben een te verwaarlozen personeelsverloop. De overgrote meerderheid doet zijn hele carrière uit bij Nelissen. Hoe dat komt? Onze medewerkers zijn geen nummers, maar mensen met een gezicht en een verhaal. Door haalbare targets te stellen, blijft de werkdruk binnen de perken. Kortom, we zijn geen koele multinational, maar kiezen voor het welzijn van het personeel en hun gezinnen. We beslissen met ons verstand, maar het hart is even belangrijk. Of zelfs nog belangrijker. Bij Nelissen draait het om zoveel meer dan de balansen en de winstdeelnames.”